Soms, heel soms, levert zappen onverwachts iets bijzonders op. Ik wachtte op een sportprogramma, grasduinde in de tv-terugkijk-app en kwam uit bij MTV. Wat ik tegenkwam? Ex on the Beach: Double Dutch. De 18+-versie van Temptation Island, die andere onvolprezen maar meer salonfähige relatieshow van RTL.
Het verschil? In Ex on the Beach: Double Dutch draait het niet om óf deelnemer A een relatie met deelnemer B begint, maar wanneer. Of zoals men daar placht te zeggen: afmaken van ‘unfinished business’. Daarover, verderop meer.
Exen van exen van exen
Het format van Ex on the Beach: Double Dutch (hierna: EOTB:DD) is redelijk overzichtelijk. Een seizoen start met 4 jongens en 4 meiden uit Nederland en Vlaanderen wier hormonen als stuiterballen door hun lichamen schieten. Ze worden gevolgd in een wekenlange zoektocht naar liefde, lust en/of onenigheid, waarvoor ze in een kapitale villa in een zonnig oord (onder meer Thailand, Tenerife) verblijven. Overdag hangen de deelnemers in en rond het zwembad van de villa of moeten ze van de zogeheten Tablet of Terror allerlei opdrachtjes uitvoeren. ‘s Avonds wordt er ongeremd gedronken en gefeest – met alle gevolgen van dien.
Ondertussen ‘spoelen’ in de loop van de dagen, weken, exen van de kandidaten het strand op. En van die exen ook weer exen. En van die exen ook nog eens exen. (En, heel soms komt er een ‘original’ op bezoek; deze is van niemand een ex, maar gaat dat wel worden.)
Ook al deze exen verblijven de rest van het seizoen in de villa. Ze halen oude koeien uit de sloot met daadwerkelijke exen, of gaan nieuwe verbintenissen aan met andere exen. In principe wordt niemand weggestuurd*. Een drukke boel: er kunnen in de laatste aflevering zomaar 20 deelnemers zijn. Op den duur raak je als kijker door alle bomen bijna verstrikt in het exenbos.
Hedonistisch exhibitionisme
Verder, geen reflectiekamer zoals in Temptation Island. Waar de deelnemers alleen zijn en hun hart kunnen luchten. Geen kampvuur die de tussenstand van zaken toetst. Geen begeleidende psychologen.
Wel: over het algemeen deelnemers van hetzelfde slag. Zich lavend aan alle verleidingen die het leven biedt, waar ze dan opvallend open over zijn. Hedonistische exhibitionisten. Exhibitionistische hedonisten.
Verder, veel tatoeages. Piercings. Zongebruind. Gespierde mannen. Bij meerdere vrouwelijke kandidaten heeft de cosmetisch chirurg overuren gemaakt. Wat in EOTB:DD goed uitkomt, want de gemiddelde mannelijke deelnemer lijkt op plastic tieten, opgespoten lippen en tattoo’s te vallen. (Hoewel sommige heren makkelijker zijn, en de voorkeur ‘alles met een hartslag’ aanhouden.)
Dan hun levenswandel.
Enkele seizoenen eerder deed een vrouwelijke tweeling (tweemaal) mee, waarvan de ene helft met trots vertelde meer dan 450 onenightstands te hebben gehad.
In het laatste seizoen deed een dame mee die een heel alfabet aan jongens ‘verzamelt’. De A van Antoine, de B van Benno, de C van Crysencio, enzovoorts. En dan hebben we het niet over potjes klaverjassen…
Een andere kandidaat deed de theorie ‘vrouwen als een menukaart’ uit de doeken. Sommigen zijn ‘snacks’ of ‘tussendoortjes’, sommigen ‘voorgerechten’. Dames die in zijn ogen in aanmerking komen voor een relatie met hem (‘relatiemateriaal’) zijn dan weer een hoofdgerecht.
‘Dramma’
In Ex on the Beach: Double Dutch ligt ‘drama’ op de loer. Vaak op zijn Engels uitgesproken, ‘dramma’.
‘Als zijn ex hem terugwil, kan ze dramma verwachten.’
Wat was er aan de hand? De ene ex wilde niets (meer) met de andere, maar was stiekem wel jaloers en wilde een nieuwe relatie van die ex in de knop breken. Het heerschap (seizoen 2) vatte dit kernachtig samen: ‘Het interesseert me niet wat hij met haar gaat doen, maar ik maak haar kapot als ze zijn lul wil.’ En: ‘Kanker op, niet fucken met de fucking dramakoning.’
De man met de meeste exen. Zowel voor als achter de schermen. Iedere keer als een nieuwe dame Harrie jr. mocht ontmoeten – meestal in bed, maar ook in de bezemkast – werd tijdens de vertoonde beelden Armin van Buurens Pullover ingestart.
Op een respectabele tweede plaats in het EOTB:DD-exenklassement: Jorden Lorenzo, ooit als Jordi Jacobs een talentvol voetballer in de Ajax-jeugdopleiding.
ToT
Dan het meest gescripte element van dit programma: de Tablet of Terror.
De Tablet of Terror is een iPad van de redactie, die continu in de buurt van de kandidaten ligt. Het alarm van dit ding gaat – voor de kandidaten – te pas en te onpas af. De televisiekijker ziet bij het loeien van het alarm epilepsie-opwekkende, stroboscopische effecten en standuppers van zuchtende deelnemers. ‘Oohhhh gaat die k*t-tablet alwéér af!’.
Alsof ze iedere keer als dat ding afgaat hun gezicht door een bak varkensstront moeten trekken. Want, de ‘niets ontziende’ Tablet of Terror vuurt allerlei opdrachtjes op de kandidaten af om de boel wat op te jutten.
- Ex 8, kies een slaapkamer uit waar je wilt slapen – en schop daar dan die desbetreffende ex uit bed.
- *Ex 7 moet – carte blanche – vanavond drie mensen naar huis sturen.
- Ex 1 moet verplicht met ex 9 op date. Regelmatig gaat het om uitgerekend twee zielen die eerder waren gebrouilleerd.
De kandidaten hebben een zeer innige driehoeksverhouding met hun ego en houding (‘ettietjoed’), maar alle opdrachten van de ‘niets ontziende’ Tablet of Terror worden schaapachtig uitgevoerd. Vooruit, ik ben ook niet naïef. Zal wel iets met een vooraf getekend contract te maken hebben.
O ja, nog even over die verplichte dates: niet zelden monden deze uit in een verzoenende tongzoen. En niet zelden is zo’n uiting van lust en/of liefde een voorbode van een wilde nacht – ‘unfinished business’ in optima forma.
EOTB:DD-idioom
Unfinished business. De term is wederom gevallen. Misschien wel het symbool van het geheel eigen EOBT: DD-idioom.
De deelnemers combineren Nederlandse zinnen met Engelse woorden. Ik heb jouw back. De drama is real. Hij wordt vanavond geëxposed. Het uiterst armoedige ‘disrespectvol’. Ook de gesprekken, van hetzelfde laken een pak.
– ‘Ik heb liever niet dat ik word gecockblockt door jou.’
– ‘Cockblocken doe ik niet, maar ik zou wel maybe een attack inzetten.’
Let wel, dit is een gesprek tussen twee (jaloerse) Nederlandse kerels.
Unfinished business? Dat is dat je met een ex nog niet de hele Kamasutra hebt afgewerkt, maar van plan bent dat alsnog te doen. (Of de ex van dit voornemen op de hoogte is, doet er niet toe.)
Alleen even gevoeld
Wat ook opvalt: drama, mentaal en psychisch gebruikt men als zelfstandig naamwoord. Bijvoorbeeld: ‘hij is psychisch’, met een negatieve connotatie. Bedoeld als een eigenschap van een mens. Alsof het een rpg-game betreft waarin je (onzichtbare) capaciteiten kunt toekennen aan personen. Zojuist heb ik de eindbaas van level 3 verslagen. Met de ontvangen punten ken ik mijn speelpop 50 xp kracht, 40 xp snelheid en 20 xp drama toe.
Wat ook vaak gebeurt? Dat men iets zegt, vaak op dreigende toon, maar dat juist het tegenovergestelde wordt bedoeld of gebeurt.
‘Luister…’ – wat volgt, is een schreeuwpartij zonder enige aandacht voor elkaars argumenten.
‘Ik ga echt nooit meer met je om.’ – diezelfde nacht ligt de dame in kwestie lepeltje-lepeltje met de eerder op de dag afgewezen Don Juan.
In geen enkel tv-programma wordt de zinsnede ‘niks gebeurd vannacht, alleen even gevoeld’ vaker gedebiteerd dan hier. Naast dat het een opmerkelijke zin is, gebeurde dus – waarschijnlijk – regelmatig het tegenovergestelde.
Een deelneemster had ruzie met een andere deelneemster. Ze schreeuwde KOM ME NIET TESTEN KOM ME NIET TESTEN, waarbij je het idee kreeg dat ze liever wel ‘getest’ wordt, opdat ze een stok heeft om die andere dame mee te slaan (spreekwoordelijk dan, he).
Conclusie
De eerste zin van dit artikel begon met ‘iets bijzonders’. Bijzonder is het zeker.
In principe kun je stellen dat EOTB: DD het meest platte dating- of relatieprogramma op de Nederlandstalige televisie is. Ordinairder dan Lang Leve de Liefde, Prince Charming, The Bachelor, De Villa, Undress for love, Adam zkt. Eva (Vips). Zelfs het eerder genoemde Temptation Island is Sesamstraat vergeleken bij Ex on the Beach.
Het principe is in essentie hetzelfde als al die andere programma’s uit dit segment. Namelijk, aapjes kijken. Mensen waarmee je nooit zou omgaan, daar kun je heerlijk over oordelen, of jezelf juist in herkennen. Ongemakkelijke gesprekken. Verbazing over het gedrag van kandidaten. Met één verschil, dat het principe bij veel andere programma’s is: blij dat ik hem/haar niet ben. En bij EOTB: DD, een deel van de kijkers júíst een van de hoofdrolspelers willen zijn. Een kleine steekproef leert dat verschillende kandidaten tienduizenden volgers hebben op sociale media. Jongens, die – aan de reacties te zien – Harrie de Hengst als ‘held’ zien, of meiden, die juist een eenzelfde behandeling willen als Harrie’s tientallen exen.
Bovendien, EOTB: DD is plat, maar tegelijkertijd daardoor ook ontzettend eerlijk? In bepaalde zin zijn de kandidaten verre van hypocriet; ze winden er wat betreft de oudste hobby ter wereld geen doekjes om. Geen wereldprestatie, maar draai het eens om: denkt u dat er in de tientallen logeerweken van Boer Zoekt Vrouw nooit iets is gebeurd wat de camera’s niet mochten zien?
Oké, ik geef toe: ik keek Ex on the Beach: DD met verwondering. Misschien kan ik het programma het beste samenvatten zoals mijn neurochirurg mijn rug eens beschreef: dit bestaat dus ook.